Toidupüramiid

Toidupüramiid näitab visuaalselt nädala toidukoguseid umbes 2000 kcal energiasoovituse juures, mis aitab toituda tervislikult ja tasakaalustatult. Püramiidi põhjaks on liikumine, sest toiduga saadav ja kulutatav energia peab olema tasakaalus. Püramiidi alumises osas on need toidugrupid, mis peavad moodustama kõige suurema osa meie menüüs ning ülemises need, mida peaks sööma väiksemates kogustes ja/või harvem. Püramiidi tipus paiknevaid maiustusi ja soolaseid näkse ei pea üldse sööma.

Süües enda energiavajadusele vastava arvu portsjoneid ja järgides soovitusi iga toidugrupi sees, on võimalik saada põhitoitaineid, kiudaineid, vitamiine ja mineraalaineid toitumissoovitustele vastavalt.

Oluline on järgida portsjonite suuruseid.

Food Pyramid pic

Taldrikureegel on hea abivahend mitmekesise lõuna- või õhtusöögi praetaldriku kokkupanemiseks. Taldrikureeglit järgides võid olla kindel, et erinevate toitude osakaal toidukorras on õige. Jälgi kindlasti ka seda, et taldrikul oleks alati vähemalt viit värvi toitu.

Food chart pic

Erinevad salatid või kuumtöödeldud köögiviljad peaksid moodustama koguseliselt pool taldrikust;

Põhitoit, nagu kala, kana või (linnu)liha võiks moodustada umbes veerandi;

Lisand, näiteks riis, kartul, tatar, makaronid vms ülejäänud veerandi.

Kui tegemist on segutoiduga, nt risoto, lasanje või vormiroog, siis peaks segutoit moodustama pool ja salatid-köögiviljad samuti pool taldrikust. Taldrikureegli võttis esimest korda Eestis kasutusele Eesti Südameliit 2000. aastal.

red circle

PUNASED TOIDUD
(tuleks süüa vähestes kogustes)

  • Sisaldavad palju rasva
  • Sisaldavad palju süsivesikuid
  • On kõrge glükeemilise indeksiga
  • Sisaldavad vähe kiudaineid
food pic
orange circle

KOLLASED TOIDUD
(tuleks süüa mõõdukalt)

  • On kõrge glükeemilise indeksiga
  • Sisaldavad vähe kiudaineid
food pic
green circle

ROHELISED TOIDUD
(tervislik valik, tuleks süüa igal toidukorral -
5 portsjonit päevas)

  • On madala glükeemilise indeksiga
  • Sisaldavad palju kuidaineid
  • Sisaldavad vähe rasva
food pic
hand collect pic

Soovitatav toidu kogus ühel toidukorral

Süsivesikud:
valige söömiseks kahe rusika suurune kogus.
Puuviljade jaoks kasuta ühte rusikat.

hand collect pic

Valgud:
valige söömiseks peopesa suurune valgurikas toiduaine, mis oleks väikese sõrme jämedune.

hand collect pic

Köögi- ja juurviljad:
valige söömiseks madala süsivesikute sisaldusega toiduained nii palju kui mõlemasse kätte mahub.

hand collect pic

Rasv:
piirake rasva kasutamist kogusega, mis vastab Teie poole pöidla suurusele. Ärge tarvitage rohkem kui 1 klaas madala rasvasisaldusega piima ühe söögikorra juurde.